فرار از گمنامی در كلانشهرها:

زندگی میان غریبه ها

زندگی میان غریبه ها

لوازم حیوان خانگی: «من چه کسی هستم؟»، اگر روزی حافظه خودرا از دست بدهید، ممکنست این سوال جزو اولین سوالاتی باشد که از اطرافیان خود بپرسید. بیشتر تعاریفی که از هویت انسان ارائه می شود، در این سوال نهفته است. به راستی دیگران چگونه به ما می نگرند؟ و ما را به چه صورت تعریف می کنند؟.


به گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از ایسنا، در گذشته زمانی که انسانی به دنیا می آمد، علاوه بر نام و نام خانوادگی، شغل، جایگاه اجتماعی، منافع، دوستان و دشمنانش برمبنای منافع و مصالح خانواده، ایل یا قبیله اش مشخص شده بود. در مواردی حتی همسرش را هم از کودکی، دیگران انتخاب نموده بودند. اما انسان معاصر در جغرافیای کلان شهرها، از همه این قید و بندها رهایی یافته است و در بین انبوهی از انسان هایی که آنها را نمی شناسد، زندگی می کند و به ندرت پیش می آید در راه رفت و آمد هر روزه اش، بصورت اتفاقی با انسان آشنای دیگری ملاقات کند. او بوسیله تحصیلات، شغل و... با انسان های دیگر ارتباط می گیرد و به صورتی امکان انتخاب های بیشتری را در سرنوشت خود دارد. اما او امروز در این تصمیم گیری های سرنوشت ساز به بحران در هویت خود برخورد کرده است. در جست وجوی پاسخ به این پرسش که من در نگاه دیگران چه کسی هستم، ناگهان او با غریبه هایی مواجه می شود که هیچ کدام واقعا او را نمی شناسند و نمی توانند به این پرسش او پاسخ بدهند.
جوزف کمبل اسطوره شناس و استاد دانشگاه سارالارنس نیویورک در باب توصیف انسان می گوید تنها راهی که می توان یک انسان را حقیقتا توصیف کرد، توصیف کمال نایافتگی های اوست. هویت رابطه مستقیمی با مسئله معنا دارد. رولو می روان شناس و نویسنده در مقدمه کتاب انسان در جست وجوی خویشتن می نویسد، یکی از معدود مواهب زندگی در دوران هایی دلهره انگیز این است که انسان مجبور به آگاه شدن از خویشتن خود می شود. زمانی که معیارها و ارزش های جامعه بهم می ریزد و مخدوش می شود، ما نمی دانیم که چه هستیم و باید چگونه باشیم. چنان که متیو آرنولد شاعر و متفکر قرن نوزدهم گفته است به فکر جست وجو برای یافتن خود می افتیم. در چنین شرایطی احساس عدم امنیت از هر طرف ما را فرا می گیرد و به این فکر وا می دارد که آیا ممکنست منبعی برای راهنمایی و توانمندسازی ما وجود داشته باشد و از آن بهره نبرده باشیم؟ در این وضعیت که البته چندان خوشایند نیست، مردم از خود می پرسند که با در هم ریختگی و بی انسجامی اوضاع، چگونه خواهند توانست انسجام درونی خودرا حفظ کنند؟ و در زمانی که هیچ چیز بطور قطعی معین نیست آیا خواهند توانست، چه در زمان حال و چه در زمان آینده، راه طولانی رشد را که به تحقق وجود شخصی شان می انجامد، بپیمایند و به مقصد برسند؟

هویت روزمره

فرهنگ دهخدا هویت را اینطور تعریف می کند که خاصیت یا کیفیتی که سبب تمایز و شناسایی کسی از دیگران شود. آنتونی گیدنز هویت را آگاهی انسان می داند و استمرار آنرا وابسته به بازتولید روزمره، پشتیبانی و صیانت از آن می داند. بطور کلی می توان گفت جامعه شناسان هویت را احساسی از برخوردهای بین فردی و جامعه تعریف می کنند و بستر ایجاد آنرا زندگی جمعی می دانند. هویت در بستر عضویت در گروه شکل می گیرد و بازخوردهای ارزشی مثبت و منفی بر آن تاثیر می گذارد. بعد از خود فرد، دیگران به فرد می گویند که چه کسی است و در پاسخ به این نگاه، انسان ها به شکلی رفتار می کنند که از آنها انتظار می رود. هویت شبیه سازه ای است که در روابط اجتماعی ایجاد می شود و سازه ای اجتماعی است در زندگی روزمره ایجاد می شود.

اعتبار در سنت

هویت انسان در گذشته در گرو عضویت یک قبیله یا یک نظام خویشاوندی خاص بود. هویت آنان با توجه موقعیت اجتماعی و فرهنگی خانواده اش، در گروه تعریف می شد و نقش آنها باتوجه به جنسیت و سن مشخص شده بود. انسان ها برای گذر از هر مرحله از زندگی و یافتن هویت جدید، آیین های گذار مشخصی را دنبال می کردند. در این شیوه زندگی اجتماعی به ندرت کسی امکان این را می یافت تا در هویت و نقش خودش تغییری را ایجاد نماید و موقعیت خودرا در گروه یا قبیله اش تغییر دهد.
هویت برای انسان در گذشته محل بحث و حتی دارای بحرانی حول محورش نبوده است. در گذشته انسان در یک ساختار کاملا تثبیت یافته دارای شغل و عضویت در قبیله خود بود و این جایگاه در معرض تهاجم و تزتزل از طرف عوامل دیگر قرار نداشت. وابستگی ها، منافع و مصالح و حتی سرنوشت آنان وابسته ساختار خویشاوندی بود.
با رشد کلان شهرها شاهد گسست روابط اجتماعی سنتی در شهر بوده ایم و دیگر روابط اجتماعی مثل قبل برمبنای دوستی و آشنایی طولانی مدت یا روابط خونی و خانوادگی شکل نمی گیرد، بلکه اغلب روابط برمبنای موقعیت های اجتماعی و اقتصادی با انعطاف بیشتری توسط انتخاب انسان ایجاد می شود.

احیای هویت

گمنامی پدیده ای در عصر مدرن است در پی به وجود آمدن کلان شهرها فراگیر شده است. روابط عمیق و معنادار میان انسان ها کم شده و افراد روزانه با افراد بسیاری برخورد دارند که ممکن تنها یک دفعه آنها را ببینند و دیگر هیچ برخوردی بین آنها شکل نگیرد. اجاره نشینی گسترده در کلان شهرها نیز سبب شده تا مسئله سکونت نیز کوتاه مدت باشد. ارتباطات محلی شکل نمی گیرد و حتی همسایه هم همسایه اش را نمی شناسد. مسافت جغرافیایی زیاد، تراکم جمعیت و...، نوعی ارتباطات ناپایدار را ایجاد کرده است و بدنبال آن روابط اجتماعی بصورت سطحی در جامعه بالا رفته است، این نوع از روابط موجب آن می شود تا بین افراد روابط عمیق شکل نگیرد.
اگر با دقت پیرامون زندگی شهری را نگاه کنید، همه در جستجوی احیا و بازسازی هویت هستند. دقیقا به این خاطر که موضع انسان در مقابل جهان تغییر پیدا کرده است. تغییرات سریع در شیوه زندگی و ایجاد مد، ناامنی عمیق مشخصی حتی در مورد موضوعات اساسی شامل اشتغال، ارزش پول و روابط اجتماعی با دیگران پدید آورده است. امروز با از دست رفتن الگوی روابط اجتماعی در گذشته و همین طور کمرنگ شدن تصویر انسان در نگاه اجتماعی موجب آن شده که مسئله هویت انسان ها در شهرهای بزرگ و پر جمعیت گرفتار تزلزل شود و برای بازسازی آن با شیوه های مختلف، خصوصاً بوسیله سبک زندگی متمایز تلاش نمایند.

ارائه روایتی متمایز از زندگی

هویت در سبک زندگی مدرن در کلان شهرها از دید جامعه شناسان سه معیار طبقه، قشر اجتماعی و سبک زندگی است. طبقه اجتماعی، به جایگاه افراد در سلسله مراتب نظام تولید و عمدتاً جایگاه اقتصادی اشاره دارد. قشر اجتماعی نیز جایگاه منزلت اجتماعی را نشان میدهد. سبک زندگی اما در رابطه با رفتار افراد است، رفتاری که افراد برای برآورده کردن نیازهای خود در جامعه انجام می دهند و مجموعه این رفتارها به فرصتی تبدیل گشته است تا روایت متمایز و خاصی را از هویت خود ارائه نمایند.
افراد از هویت سنتی خود که از قومیت یا نسبت های نسبی و سببی دریافت می کردند، فاصله گرفته اند و هویت های جدیدی پیدا کرده اند که منشا آن در مدرنیته است. به وجود آمدن این هویت ها در گرو نوع خاصی از سبک زندگی است و حتی گروه بندی های اجتماعی را می توان از سبک زندگیشان تشخیص داد. هویت اجتماعی در کلان شهرها به این شکل نیست که شما عضو گروه و... شوید و سپس بوسیله آن عنوان هویتی دریافت کنید؛ بلکه هویت برمبنای سبک زندگی است که بصورت مستمر و روزمره باید بازسازی شود. همه کارها باید به صورتی در پشتیبانی از روایتی باشد که زندگی ارائه می شود و بیشتر این انتخاب ها، انتخاب هایی مصرفی هستند.
زمانی که افراد می خواهند تمایز خودرا در سبک زندگی به نمایش بگذارند به صورتی عمل می کنند که همه داستانهای ارائه شده توسط آنها با یکدیگر همخوان باشد، افراد تحصیلات و در کنار آن سبک زندگی مصرفی شامل خانه، ماشین، سفر و نحوه گذران اوقات فراغت، علاقه مندی ها و... را انتخاب می کنند تا از هویت خود حفاظت نمایند. هویتی که در کلان شهرها برمبنای سبک زندگی شکل گرفته است، ارتباط نزدیکی با مصرف گرایی دارد. قبل از این اشاره شد که موضع انسان در مقابل جهان تغییر یافته است و تلاش می کند از همه منابع، در ارائه و نمایش وضع جدید استفاده نماید تا هویت و مسیر خویشتن را بیابد. همانطور که سورن کی یرکگورد فیلسوف در این زمینه نوشته است مبادرت به هر عملی دلهره می آفریند، اما اقدام نکردن گم کردن خویشتن است و هر اقدام جدی، آگاهی از خویشتن را به همراه دارد.




منبع:

1403/07/06
11:34:56
5.0 / 5
220
تگهای خبر: حفاظت , زندگی , سفر , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

تگهای لوازم حیوان خانگی پت پارت

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است