گزارش لوازم حیوان خانگی؛

حریق دیوانه وار خاییز را می بلعد

حریق دیوانه وار خاییز را می بلعد

به گزارش لوازم حیوان خانگی، یاسوج_ حریق در محدوده مناطق حفاظت شده خاییز خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد جنگلها را دیوانه وار می بلعد و پیشروی می کند.


خبرگزاری مهر، گروه استان ها_ پژمان امیدی: زاگرس و خط الراس و مدار با صلابتش، سال ها است که چالش های آتشسوزی را بر پیکره خود حس می کند. خاییز میراث هزاران ساله ای است که ترکیب کم نظیر توپوگرافیش، آنرا به یک ظرفیت بی بدیل در اکوسیستم منطقه تبدیل نموده است. وسعت جغرافیای کشیده شده از مدار خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد ظرفیتی بی بدیل را ترسیم می کند.
منطقه حفاظت شده کوه خیز و سرخ «خائیز» طی مصوبه شماره ۱۶۳ شورایعالی محیط زیست «کمیسیون زیر بنایی دولت» مورخ ۱۳۷۷/۱۰/۲۳ به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است. منطقه حفاظت شده کوه خیز و سرخ «خائیز» با مساحت ۳۲۳۳۲ هکتار در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. شاخص ترین گونه جانوری این منطقه کل و بز است که با جمعیت بسیار مناسبی در کوهستان های خائیز حضور دارند. خرداد ۹۹ آتشسوزی بی امان بر بند بند منطقه خاییز تاخت و قسمتهایی از آنرا به تلی از خاکستر تبدیل کرد. وضعیت در خاییز بحرانی است فرماندار کهگیلویه اظهار داشت: وضعیت در کوه خاییز بحرانی بوده و برای کنترل گسترش سریع آتشسوزی از سمت بهبهان، احتیاج به اعزام فوری بالگرد و آبپاش است. سید حمزه محقق زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان وضعیت بحرانی و وخیم در منطقه کوه خاییز اضافه کرد: آتشسوزی از دو روز قبل از سمت بهبهان شروع شده و به سرعت درحال گسترش به مناطق دیگر است. وی خاطرنشان کرد: نیروهای مردمی، بسیج، کوهنوردان و ستاد بحران شهرستان به سرعت به منطقه اعزام شده اند، اما این اقدامات به تنهایی کافی نیست. فرماندار کهگیلویه تصریح کرد: هم اکنون نیاز فوری به بالگرد و آبپاش داریم تا بتوانیم از گسترش آتش جلوگیری نماییم.
محقق زاده اضافه کرد: شرایط در کوه خاییز بشدت وخیم است و اگر تجهیزات لازم بموقع به دست ما نرسد، امکان دارد با فاجعه ای زیست محیطی و انسانی روبرو شویم. کمبود تجهیزات مناسب وی اظهار داشت: تلاشهای بی وقفه نیروهای اعزامی هم اکنون تحت تاثیر کمبود تجهیزات مناسب قرار گرفته است. محقق زاده تصریح کرد: احتیاج به هلی برن نیرو بوده و تمامی نهادهای مسئول، سازمان های امدادی در اسرع وقت به کمک مردم، نیروهای محلی و ستاد بحران بشتابند. وی تاکید کرد: هر لحظه تعلل می تواند خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست و حیات وحش منطقه وارد کند و ما به بالگردهای آبپاش و تجهیزات حرفه ای نیاز داریم تا بتوانیم این بحران را مهار نماییم.
فرماندار کهگیلویه در انتها ضمن قدردانی از همکاری و همبستگی همه نهادها و مردم که در زمان های مختلف همیار و کمک رسان ستاد بحران کهگیلویه بوده اند اظهار داشت: امیدواریم که با حمایت های فوری و مؤثر، بتوانیم از بروز فاجعه ای بزرگ تر جلوگیری و از این بحران عبور نماییم. ضرورت اعزام بالگرد به منطقه همینطور فعال زیست محیطی و مستند ساز برتر کشوری اظهار داشت: درخواست اعزام بالگرد برای اطفای حریق خاییز ضروری می باشد. سید جواد هادی اصل در گفتگو با خبرنگار مهر، اضافه کرد: متأسفانه پیگیری و زمان سنجی مطلوبی برای اعزام بالگرد و نیروی تخصصی برای مهار آتشسوزی خاییز انجام نشده است. وی با اشاره به اینکه ۳۰ هزار هکتار تنوع بی نظیر از گیاهان خاص و حیات وحش همچون گونه های بی شماری از پرندگان را در خاییز شاهدیم، خاطرنشان کرد: پاکت های آب پاش در استان موجود است و باید از این ظرفیت با تاکید بر گسیل تجهیزات به منطقه استفاده گردد.
هادی اصل ضمن اشاره به برخی ضعف ها در اعزام تجهیزات به منطقه، اظهار نمود: این منطقه حفاظت شده از گونه های کم نظیری برخوردار بوده و حریق شکل گرفته این زیست را با خطر مواجه کرده است. هادی اصل عنوان کرد: گونه پرارزش پلنگ، گونه کمیاب رودک عسکخوار، گونه کمیاب کاراکال و ده ها گونه دیگر این منطقه در محدوده حریق قرار دارند. سمفونی مرگ زیر خاکستر بلوط ها زبانه های آتش بی امان بر تار و پود جنگل های منطقه خاییز می تازد و پرندگان فارغ از شوق زیستن، آخرین سمفونی مرگ را زیر خاکستر بلوط ها سر می دهند.

1403/04/20
18:12:42
5.0 / 5
252
تگهای خبر: آب , پرندگان , جانور , جنگل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

تگهای لوازم حیوان خانگی پت پارت

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است