سرپرست شركت كنترل كیفیت هوای تهران خبرداد
تعیین حریم صوتی بزرگراه های پایتخت
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به تبعات منفی آلودگی صوتی بر سلامتی انسان اظهار داشت: آلودگی صوتی به اندازه کافی در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است.
سید محمد مهدی میرزایی قمی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به وضعیت ایستگاه های سنجش آلودگی صوتی در شهر تهران اشاره کرد: هم اکنون ۳۶ ایستگاه سنجش آلودگی صوتی در سطح شهر و در محدوده های مختلف وجود دارد. ۳۴ ایستگاه از بین این تعداد فعال می باشند و دو ایستگاهی که فعالیت ندارند، به سبب جابجایی محل آنها بطور موقت غیر فعال شده اند.
وی با اشاره به موضوع دیوار صوتی اظهارکرد: دیوارهای صوتی در مناطق مختلف شهر و در مجاورت بزرگراه ها برمبنای میزان مواجهه با آلودگی صوتی نصب می شوند. محل های نصب این دیوارها نیز به معاونت حمل و نقل و ترافیک اعلام شده است تا نسبت به نصب دیوارها اقدام نمایند.
میرزایی قمی درباره نحوه دسترسی به اطلاعات ایستگاه های سنجش آلودگی صوتی اظهار داشت: اطلاعات آلودگی صوتی در سایت شرکت بارگذاری و محل قرارگیری آنها نیز مشخص شده است.
وی در ادامه با اعلان اینکه یکی دیگر از برنامه های ما تعیین حریم صوتی بزرگراه ها برمبنای رنگ های مختلف است، اظهارکرد: این حریم با رنگ های سفید، نارنجی و قرمز مشخص می شود. رنگ سفید به محدوده ای گفته می شود که تا ۵۵ دسی بل است. بین ۵۵ تا ۶۵ دسی بل با رنگ نارنجی و محدوده بالای ۶۵ دسی بل با رنگ قرمز مشخص می شود.
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: با همکاریهای صورت گرفته میان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران قرار شده تا ساختمان هایی که در لایه قرمز قرار دارند، با محدودیت های بیشتری ساخته شوند و در ساخت و ساز آنها از پنجره های دو یا چند جداره برای جلوگیری از آلودگی صوتی استفاده گردد. این محدودیت ها باید در صدور اختتام کار نیز اعمال شود.
میرزایی قمی با اشاره به تبعات منفی آلودگی صوتی بر سلامت انسان اظهار داشت: آلودگی صوتی تبعات مختلفی روی سلامتی انسان دارد و این تاثیرات به دو دسته کوتاه مدت و طولانی مدت تقسیم می شوند. آلودگی صوتی موضوعی است که تا حالا کمتر از آلودگی هوا به آن پرداخته شده است و علاوه بر تبعات طولانی مدت روی سلامتی انسان، سبب بروز اضطراب و پرخاشگری نیز می شود.
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: سطح استاندارد تراز صوتی برای مناطق مسکونی در روز ۵۵ دسی بل و در شب ۴۵ دسی بل است این در حالیست که برمبنای نقشه استخراج شده در مجاور بیشتر معابر تهران سطح صدا بسیار فراتر از استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست است.
میرزایی قمی با تاکید بر لزوم توجه به استانداردهای آلودگی صوتی در پروسه معاینه فنی اظهار داشت: در معاینه فنی در کنار موضوعات ایمنی و آلودگی هوا، آلودگی صوتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. این سنجش تنها در مراکز معاینه فنی شهر تهران و برای خودرو های سواری در حال انجام می باشد و در سایر مراکز معاینه فنی کشور صورت نمی گیرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب